יוגה רגישה לטראומה

יוגה רגישה לטראומה

טראומה הינה חוויה פיזית או רגשית, שבשל עוצמתה, חזקה מדי או מהירה מדי, מקשה על מערכת העצבים להתמודד איתה, ולכן גורמת להצפה. חוויה זו עלולה להיות חד פעמית או מתמשכת, וגורמת לתגובה הישרדותית של מערכת העצבים, שמטרתה להגן עלינו. תגובה זו מנתקת את האדם מהמשאבים שלו ומהחישה החיצונית והפנימית. השפעת הטראומה נרחבת, וכוללת את כל הרבדים של האדם- פיזי, מנטלי, רגשי ורוחני. חשוב לציין שלא כל מי שחווה חוויה טראומטית יפתח תסמינים של פוסט טראומה. הדבר קשור למקורות תמיכה, משאבים, ולמצבה של מערכת העצבים טרם האירוע.

PTSD (הפרעת חרדה פוסט טראומטית) הינה הפרעה במערכת העצבים, הגורמת לחוסר איזון בה, המתבטא בתקיעות או בתנועה מהירה בין מצבים שונים על המנעד של מערכת העצבים. לדוגמה בין המצב הסימפתטי למצב הדורסלי, שהינו חלק מהמערכת הפארסימפתטית, וגורם לתגובת קיפאון, ניתוק ודיסוציאציה. מצבים אלה גורמים לשרשרת תהליכים פיזיולוגיים, המשפיעים על הרבדים השונים של הגוף.

תרגול יוגה רגישה לטראומה מכוון לאותם רבדים, ותומך באיזון מערכת העצבים, במעברים איטיים ומווסתים יותר בין המצבים השונים שלה, ומאפשר טיפוח תגובה הולמת למצב במציאות. יוגה רגישה לטראומה כוללת את המרכיבים השונים של תרגול יוגה, אסאנה, פראנהיאמה, מדיטציה ופילוסופיה, באופן המודע לרגישותה של מערכת העצבים. בתרגול זה אנו עוסקים קודם כל בזיהוי מצב מערכת העצבים, ורק לאחר מכן, בהתאמת המרכיבים השונים של היוגה לתמיכה במצב זה. התרגול מקדם וויסות ברגע הנוכחי, ומשם ניתן להמשיך בתרגול המעודד חישת הגוף כמקום בטוח, פיתוח של תחושת מסוגלות ואמון עצמי, שליטה והגדלת חלון הנוכחות אשר מעיד על יכולת ההכלה, העיבוד הרגשי, תגובה הולמת את המצב, חזרה לוויסות לאחר סיום ההתמודדות ועוד.

תרגול יוגה רגישה לטראומה תומך בהתמודדות היומיומית, ובהפנמת כלים אישיים לוויסות, על מנת לקדם אורח חיים מיטיב יותר וצמיחה מהטראומה.